Torsdag 27.7.2017 - Uke 30

logo

Samarbeidspartnere

Vi har noen gode skrivetips til deg som ønsker å delta i formidlingskonkurransen vår.


530x381 IMG 0257Foto: Steffen Bergh

Gjennom årets formidlingskonkurranse oppfordrer vi alle landets geoforskere til å dele forskningen og resultatene sine med omverdenen. Her er noen tips til hvordan du skriver en populærvitenskapelig tekst:

Formen

  • I en populærvitenskapelig artikkel er formen annerledes enn i en vitenskapelig artikkel. Der du kanskje er vant med å presentere resultatene og konklusjonen til slutt, er det dette som skal komme først i en slik artikkel. Gjør konklusjonen tydelig.
  • Lag en fengende tittel. Den skal vekke interesse og skape forventning.   
  • Ingressen skal oppsummere artikkelen, men trenger ikke å røpe alt. Den skal få leseren til å ville lese mer. Det er viktig at den er lettlest, uten bruk av fagord og forkortelser.

Leseren

  • Tenk på hvem du skriver for. Å skrive populærvitenskapelig handler om å fortelle om forskningsresultater til folk som ikke kan faget. Derfor må du skrive på en folkelig og lettlest måte, og unngå for mange fagord og –uttrykk.
  • Ett tips kan være å visualisere personen du skriver for – enten det er dine foreldre, en god venn eller han som sitter i kassen på lokalbutikken.

Språket

  • Tegn et levende bilde for leseren. Lek gjerne med språk og fortellermåter.

Relevans

  • Vis konsekvensene av forskningen din for mennesker og samfunn – hvorfor er forskningen din relevant?
  • Sett resultatene dine inn i en større sammenheng, gjerne aktuelle samfunnstemaer.

Ta gjerne også en titt på tidligere bidrag, eller les mer om konkurransen her.

Frist for innsending av bidrag er 30. april.

Samarbeidspartnere

Nyhetsbrev

captcha 

200 ledige stillingerb

200 Tips oss

200 Fortell om din forskning

 

 Ukens PhD comics

29


Redaktør: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.å

Om: Info om Geoforskning.no

Annonsere: Informasjon og priser

Kontakt: Kontaktinformasjon Tips oss

Webløsning ©2013-15 av Web Norge. Skjerm: